De digitale revolutie brengt een nieuw probleem me zich mee. Het eerste slachtoffer heeft zich al gemeld. De virtuele wereld die het spelen van games op de hedendaagse computers steeds echter maakt heeft naast de plezier factor een steeds grotere psychologische impact op mensen. Niet alleen de leuke dingen, zoals het afknallen van andere firtuele mensen, dragen bij aan het welbevinden van de spelers. Ook negatieve gevolgen steken nu de kop op.
Een meisje dat in de virtuele wereld een spel aan het spelen was is aangerand (Levensecht: aanranding in een virtual realitygame). Doordat de scheiding tussen realiteit en spel door de virtualisatie steeds meer verdwijnt is de virtuele aanranding bijna een traumatische ervaring geweest voor de dame.
Dit belooft wat voor de toekomst. Ik vraag me af wanneer de eerste gevallen van Ptst (Posttraumatische stressstoornis). Gevochten in de virtuele wereld, gevangen genomen en gemarteld. In de echte wereld heel traumatisch, straks in de virtuele wereld nog traumatiser, met veel meer slachtoffers.
Gelukkig heeft de virtualisatie een groot voordeel ten opzichte van de huidige wereld; een virtuele psychiater is goedkoper dan een echte psychiater en niet afhankelijk van het fysiek aanwezig zijn van behandelaars. Een nieuwe afdeling voor de ziektekostenverzekering? Virtueel gewond geraakte mensen? Virtueel gewond geraakt aan hun geest met als gevolg ziek in de echte wereld? De toekomst zal het leren.
Yosy